Saturday, October 23, 2004

Det måste börja med Chic

.


Det här är det första som skrivs på den här bloggen och självklart måste ämnet bli Chic.

Nile Rodgers och Bernard Edwards bildade stommen i denna grupp som producerade den kanske bästa discomusiken som någonsin gjorts. Deras första singel hette "Dance, Dance, Dance (Yowsah, Yowsah, Yowsah)", släpptes samma år som jag föddes och albumversionen är åtta och en halv minuter lång. Fler skäl till att döpa en blogg till Yowsah tycker jag inte behövs.

Att uttrycket yowsah i Sverige har kidnappats av Clabbe ska ni bortse ifrån. Han kommer inte att dyka upp här.

Förresten är det inte bara den här bloggen som börjar med Chic. Även det här milleniet började med Chic för min del. Deras "Good Times", också den mer än åtta minuter discoglädje, var den första skiva jag passade på att spela efter att klockan klämtat den där svinkalla natten. Alla andra var fortfarande ute och tittade på fyrverkerierna över Stockholm, så jag fick vara både discjockey och publik. Dance, dance, dance.

1 comment:

Adrian said...

välkommen till klubben !!!