Friday, November 12, 2004

New Buffalo blev ingen engångsgrej

.

Jag trodde hon skulle bli en som man skulle prata om i nördiga sammanhang i framtiden. När man försöker bräcka varandra i vem som har kommer ihåg den mest obskyra musiken:

”Har ni hört New Buffalo? Tjej från Australien som spelade in en enda singel på Heavenly 2001, ’About Last Night’ heter den, skitbra. En fin melodi ovanpå ihopklippta stråkar och flöjter och grejer. Jag tror hon var ihop med en i Avalanches, så lite åt det hållet, fast lågmäld och inte så jävla crazy hela tiden. Undrar vad som hände med henne sen? Singeln var helt omöjlig att få tag på, men jag laddade ned den från Napster, åh kommer ni ihåg Napster? Med den där lilla Naspterkatten med hörlurar, hur rave var inte den? Jag har låten på en minidisc nånstans. Kommer ni ihåg minidisc? Det var fan bara jag och två till som gick på den niten, alla andra fattade att det var skit och väntade tills MP3-spelarna kom.”

Bara för några veckor sedan hittade jag den där minidiscen (för ja, jag använder fortfarande minidisc) med blandade låtar från 2001. ”About Last Night” dök upp och jag hade glömt hur bra den är. Jag började repetera inför de där nördiga samtalen om tio år. Till och med genrepade jag lite med en kompis.

Men nu visar det sig att New Buffalo inte var en engångsföreteelse. Hon har varit igång hela tiden och nu får vi höra resultatet.

Och hon är alltså 29-åriga Sally Seltmann, född Russell, numera lagligen gift med Darren Seltmann i the Avalanches. Hon hade börjat spela in en skiva i L.A., men Heavenly drog sig ur och Sally fick börja om hemma i Melbourne. Skivan heter ”Last Beautiful Day” och släpptes förra veckan. Jag har inte hört den än, men snart… Beth Orton är med och gästar, bara en sån sak.

Jonas Jarefors

Hos Australian Broadcasting Corporation kan man lyssna på första singeln “Recovery” med Media Player eller RealPlayer.

1 comment:

Adrian said...

Ser spännande ut Jonas... jag skall koppla upp soulseek och ladda ner!!!