Tuesday, November 23, 2004

Miss Piggy tränar din stereo



När jag i förra veckan försökte titta på ”Rymdimperiet slår tillbaka” insåg jag att jag aldrig kan ta Yoda på allvar igen. Inte för att jag väl någonsin har gjort det, men nu är det helt kört. Har man gjort en djupdykning i Mupparnas värld kan man inte höra annat än Miss Piggy i Yodas röst.

Det beror ju på att det faktiskt är samma röst, Frank Oz. Mannen, mustaschen, grisrösten.

Om du vill kunna lyssna på Yodas grammatiskt tillvridna visdomsord utan att tänka på ett stort tygtryne, då ska du definitivt inte klicka på den här länken. Här kan du nämligen höra Miss Piggy sjunga ”Stereau Warm-Up”.

Det är en uppvärmningslåt för din stereoanläggning. Miss Piggy, som av någon anledning skriker "trés, trés good" hela tiden, vill se till att både basen och diskanten kommer igång och att båda högtalarna är med i leken. Kan vara bra innan du utsätter förstärkaren för riktig gymnastik. Som Daft Punks ”Harder, Better, Faster, Stronger”.

Resten av skivan ”Miss Piggy's Aerobique Exercise Workout Album” från 1982 har jag inte hört. Där finns tio spår till, bland annat ”Hairobiques Made Simple” och ”Lift the One You Love” (man kan anta att det i Piggys fall innebär Kermit).


Jonas Jarefors

1 comment:

karin said...

jonas, det räckte med att l ä s a det där för att få yodas röst förstörd. Eller ökar det bara charmen? jag har svårt att bestämma mig.